onsdag 14 september 2011

Tjänster och gentjänster

Tessie älskar uppmärksamheten och de boende älskar Tessie. 

Mängder av forskning visar ju att "glad"-hormoner sätts igång vid kontakt med djur och denna hormonproduktion sätter i sin tur igång massor av kemiska processer i kroppen.

Vad beror det på?!
Utan att ha satt mig in speciellt i ämnet tror jag de äldre, speciellt de svårt handikappade, tycker om den kravlösa och allmänna behandlingen de möts av hos en hund. En vovve beter sig mot dem idag precis som förr, deras krämpor och handikapp bryr hunden sig inte om. Vet inte exakt hur jag ska förklara, men det blir en så rak och okomplicerad kommunikation med ett djur. Givetvis behandlar vi skötare också de boende som vuxna individer, det största "no-no" är ju att tex prata bäbisspråk eller att allmänt "dalta". 
Ska skriva min C-uppsats om "Djur i vården", ska bli såååå kul att fördjupa sig i ämnet! 

Som exempel:
Gäller en dam på en av avdelningarna jag arbetar på. Hon har otroligt ont när hon rör sig men hon klarar dock att gå korta sträckor med rullator, annars ligger hon mest. När Tessie kommer på besök kan damen plötsligt släppa rullatorn med ena handen för att böja sig (!!!) ner mot golvet och gosa med Tessie med andra handen! Hon skrattar och blir glad, precis som om hon glömmer av att hon faktiskt inte "kan"... 

Ett annat exempel:
Många äldre har sömnproblem även mycket ångest när de ligger ensamma. Jag har vid tillfällen låtit Tessie ligga vid fötterna hos dessa personer då de ska sova. Resultaten är klara; de boende somnar ofta inom en halvtimme (de utan sömntablett kan ligga till 05 innan de somnar) och en har senare sagt sig avstå från sömntabletter då Tessie får henne att somna naturligt... 

Fler exempel :)
En dement dam som dessutom är svårt handikappad, blind, snart döv och kan ej prata. Hon kan inte äta själv, vet inte hur man hanterar bestick längre... Hon sitter bara still i sin rullstol. Jag satte upp Tessie i hennes knä och förde hennes händer över pälsen. Helt plötsligt började hon stryka Tessie över ryggen!! Att klappa satt liksom inbyggt i henne...!? 

Intressant ämne, väldigt intressant...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar