torsdag 7 april 2011

Erotik som tabu 2011?!

Sitter och skriver min hemexamination om gerontologi. Det är en rejäl uppgift där vi ska belysa olika ämnen inom äldreomsorgen. Har sju (!) böcker framför mig på bordet. Efter denhär kursen ska vi va helt teoretiskt utbildade och förberedda inför vår praktik (om två veckor). Jag läser om begreppet "ålderism" som är en fördomsfull och negativ uppfattning och behandling av äldre. 

Då slår tanken mig - varför står det inget om erotik och sex hos äldre?
Har de ingen sexlust, det stannar liksom av efter man blivigt 65? Hur funkar det på äldreboenden? 
Tyckte detta verkar va en stor diskrimineringspunkt, att vi som ska bli sjuksyrror inte ens får nosa på ämnet?

Jag mailar således högsta ansvarig för kursen :) Ska bli spännande att få svar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar