tisdag 20 december 2011

Bangkok

Är i min älskade stad! Det började dock inte så superbra. En ficktjuv stal hela reskassan... Stod i affären och skulle köpa presenter till Tessie när jag öppnar min plånbok och alla pengarna är borta!? Blev så otroligt snopen, allt annat fanns i min stängda väska men min (stängda) plånbok gapade tom.

Fattar inte hur det hände. Har legat hela natten och försökt meditera fram hur och exakt när det skedde. Men detta står över mitt förstånd. Har kommit fram att det måste ha hänt när jag åkt motorcykeltaxi. Jag kan tillägga att det är inte alltför många som gillar åka det som turist, det går fort och man korsar allt möjliga stop som bilar och regler på vägarna :) Man står typ aldrig stilla, men det är kanske bättre att stjäla på det viset. När stölden är klar åker jag åt ett håll och tjuven åt ett annat. Vid en jakt skulle tjuven säkert bränna iväg som värsta motorcykel tarzan...

Såhär har tjuven gjord:
1. Åkt ikapp mig och lyckats förfölja mig och min förare på en typ vansinnesfärd.
2. Öppnat min väska som jag har under armen, letat igenom och hittat min plånbok.
3. Tagit ur plånboken, öppnat den (=krånglig dragkedja) och tagit ut alla mina pengar.
4. Stängt plånboken, lagt i den i min väska och därefter stängt igen min väska. Struntat i både kamera och telefon.

Heeeelt sjuk!! Hur kan jag INTE märka något? Jag har ju haft min väska under armen hela tiden, väskan har relativt kort handtag så den sitter liksom stabilt på axeln. Åkte tillbaka till mitt hotell och grät någon timma. Fattar inte varför jag bölade egentligen, men det va nog mest att någon vart så närgången vid stölden. Det kändes mer personligt. Hur kan man va så lömsk?
Sen fick Basse lösa ut mig på Western Union. Han tröstade mig med att pengar är bara pengar, vilket i slutändan man aldrig får glömma. Jag får ta en extra auktionsrunda så är min budget ikapp igen :)

Har strosat runt på egna äventyr i två dagar nu... Har lärt mig åka buss :) Lokalbussen kräver tålamod med tid men kostar bara 7 bath och man känner sig asball när man ser alla andra turister bränna runt i Tuktuks där de blir skinnade på pengar. Igår natt avslutade jag med en 3D bio. Såg halva "Mission Impossible - Ghost Project" men orkade inte se klart skiten. Tog en timmas promenad hem genom staden som aldrig sover och njöt av kontrasterna mellan kulturer.


Såklart äter jag på Swensens så ofta som möjligt :)

Varför är Sverige så ute med både Starbucks och glassbarer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar