söndag 24 juni 2012

MINISEMESTERN ÄR ÖVER...

...och idag ska jag infinna mig i klädbutiken kl 12.00. Kan inte tacka nej till 260 kr i timman när underbara Handels ger mig 100% OB. Kan ni förstå att jag tjänar ca 150 kr i timman på äldreboendet en söndag? Då ska jag tillägga att jag förhandlade upp min grundlön/timlön.

Jag vet många, speciellt människor som inte "vågar" ta för sig, t.ex. invandrare som går med 104,5 kr i timman (ingångs timlön som sjukvårdsbiträde). Det är vårdbiträden utan utbildning, ofta som sagt invandrare som är "tacksamma att de har ett jobb". 
Helt jävla sjukt rent ut sagt. Där går de och "räddar liv"; torkar bajs på säng, väggar, golv och i rumpor, säger "oroa dig inte för dethär" när de äldre kissar ner sig och skäms, håller handen och torkar tårar när de gråter, vyssar på kvällarna när de oroas för ensamheten, kramas och töjer på tålamodet när dementa får bo på somatiska avdelningar pga platsbrist.

Ursäkta mitt sidospår, men jag tänker ofta på dendär orättvisan i löner. 

Well well, jag ska iaf bli miljonär på mitt företag så jag har råd att i framtiden arbeta inom vården ;)

Ett av de bästa jobben jag haft! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar