onsdag 11 september 2013

ANSIKTSPEELING - SÅHÄR GÅR DET TILL - PLASTIKKIRURGGRUPPEN

Sedan 2011 har jag gjort ansiktspeel två gånger om året för att "pigga upp" utseendet.
Först gör jag en behandling i april för att känna mig redo till den lättklädda säsongen och därefter i september för att få bort solskadad (solbränd och trött) hy. Nedan tänkte jag sammanfatta hur en peeling fungerar, vad man ska tänka på och berätta med bilder hur en behandling går till.

Först och främst: Var noga med att välja rätt typ av peeling för att få ett bra resultat just för dig. Alla människor har olika hy och hudtillstånd, det är inte lätt att veta vilken peeling just du ska använda - men det vet din behandlare. Därför är det viktigt att man vänder sig till en seriös hudterapeut.

När du söker efter hudterapeut bör du först se så de har relevant utbildning och därefter titta på tidigare erfarenhet, gå efter rekommendationer! Det kan bli visuella katastrofer om du går till en oseriös/mindre erfaren behandlare. Jag har själv aldrig blivit drabbad men jag har vänner som fått fula sår efter dålig behandling, som tur är gick dessa senare bort och lämnade inga ärr.

BAKGRUNDSFAKTA

Vår hud bildar dagligen miljontals nya hudceller och stöter bort gamla, detta kallas en naturlig exfoliering. Huden består av tre hudlager och i det yttersta befinner sig "restcellerna" vilket vi ser. I takt med att underhuden tillverkar nya hudceller vandrar de gamla mot ytan och blir hårdare, torrare och lägger sig lite "huller om buller" och skapar ojämnheter. De kan även blockera syre, sol och vitaminkanaler vilket resulterar i blemmor, finnar och utslag. 

Varför gör man en ansiktspeel?
Med professionell peeling avlägsnar man det yttersta hudskiktet och lämnar rum för nya, friska celler. Din hy blir jämnare och ser fräschare ut. Man kan göra en peeling dels i skönhetssyfte men också i förebyggande syfte (behandla problemhy med krämer som når ner på djupet efter exfoliering).

Vad händer?
En peeling tar bort det översta hudlagret av döda hudceller. Fina linjer försvinner och du känner dig pigg och ung i hyn. När du peelat bort det översta, "hårda och skadade", hudlagret, är de undre skikten mer mottagliga och du kan med fördel använda extra vårdande, vitaminrika och fuktgivande krämer. 



SÅHÄR GÅR DET TILL:

Välj klinik med omsorg. Har du inte förtroende för en salong/klinik i din egen stad är det kanske värt att resa en bit?




Hudterapeuten berättar vilka resultat du kan förvänta dig och hur processen går till.


Jag rekommenderar ansiktspeeling av Anita hos Plastikkirurggruppen.
Hon förstår mina behov och är en allmän skön tjej som känns naturlig att prata med. 


Behandlaren sätter upp ditt hår och steriliserar ansiktsområdet.
Älskar att bli ompysslad, bättre än spa!
(du går därifrån som en ny människa - inte bara på insidan :))

Dessa produkter är de absolut främsta på marknaden!
Fråga gärna om er klinik om de använder just dessa produkter.


Men en mjuk pensel lägger din behandlare peelingen.
Allt känns väldigt behagligt, precis som om du får en ansiktsmask.



Man får ligga ner och låta peelingen verka ungefär 30 minuter.
Tio minuter in i behandlingen tyckte jag det sticktes lite men det var snabbt övergående.

Hudterapeuten tvättar sedan av peelen och lägger en vårdande kräm.

KLART!


SÅHÄR KOMMER DU KÄNNA & SE UT I PROCESSEN:
DAG 1: Dagen du får din peel kommer du inte märka så stor skillnad. Du är dock väldigt glansig (av krämen i efterbehandlingen) och har eventuellt lite rodnader.

DAG 2: Du börjar rodna fläckvis i ansiktet. Du känner att "det är något fel med hyn" i ditt ansikte, den är liksom lite stum. Kan inte riktigt förklara men utan att du har något känselbortfall känns det lite som om du har ett skal över ansiktet :) Tänk dig att du legat och pressat i solen för länge och står framför badrumsspegeln, "man vet att något är fel".

DAG 3: Nu börjar peelen märkas och du fjällar runt om i ansiktet. Du rodnar fläckvis och du lär inte se ut som en fotomodell i ansiktet :) Precis som om du solat för mycket.

DAG 4: Nu fjällar du ordentligt och på vissa ställen kan man dra av det döda hudlagret. Man kan stå en halvtimma i badrummet och dra bort små flikar av hud. Nya hudlagret är skimrande och lent.

DAG 5-7: På vissa ställen finns det fortfarande lite fjällning kvar men din hy är riktigt fräsch och fin. Ansiktet har fått en helt ny lyster!! Inte så konstigt egentligen eftersom all din hy är nyproducerad :)


Jag minns första gången jag gjorde en peel, jag var så förvånad att det inte gjorde ont eller sved! Frågade flera gånger om detta verkligen kunde vara verksamt!? Kunde inte förstå att denhär sköna masken skulle vara starkt kemisk och få mig att fjälla bort all hy? Men det gjorde den vill jag lova :)

Jag rekommenderar Teres Plastikkirurggruppen (http://www.plastikkirurggruppen.se/).
Här har jag lagt både botox, fillers och kommer göra en bröstoperation.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar