fredag 27 september 2013

BRÖSTFÖRSTORING - FÖRBEREDELSER (DEL 1)

Här kommer fösta delen i min operationsberättelse.
Jag har tidigare gjort två operationer; en bröstförstoring och en bröstkorrigering, båda under narkos.

Den första operationen gjorde jag 2008, jag hade 75b i bh-storlek och lade i 400 cc med låg profil. Läkaren gick in via armhålan. Eftersom läkaren gick in genom armhålan gjorde detta att "ingången" inte läkte snabbt nog och implantaten vandrade uppåt i samband med läkningen.

Därför gjorde jag en andra operation 2009, det var alltså en korrigering av implantaten, även denna gången via armhålan.

Efter min andra operation ville fortfarande inte implantaten lägga sig "där de skulle" utan vandrade uppåt. Bröstvårtan låg liksom i nerkant och jag hade "två platta bollar" som tuttar. Inte alls snyggt. När inte heller min andra operation blev lyckad började jag tappa lusten för hela grejen.

2009 kände jag att "jag skiter i vilket", det roliga i förändringen hade försvunnit. Jag hade dessutom aldrig mått dåligt eller haft dåligt självförtroende innan min första operation. Jag gjorde min första operation med tanken "det kunde vara kul med mer former" och för att fylla ut en blus mer kvinnligt. Efter den andra operationen lade jag således ner "projektet" och hade bröst som jag, efter 50 000 kr, fortfarande inte var nöjd med.

2013 väcktes dock intresset igen och jag bestämde mig för "tredje gången gillt"!


-----------------------------------------------------------------------------

Det är en jäkla djungen inom skönhetsindustrin. På gott och ont har jag vart runt till en stor del av landets ledande skönhetskliniker, jag har fyllt läpparna sedan 2007 och använt botox sedan 2009. Jag har vart runt hos ca 10 kliniker genom åren.

Sedan 2012 har jag gått till Teres Plastikkirurggruppen, för fillers i kinder och botox. De har alltid vart väldigt fin stämning på kliniken, man känner sig välkommen och väldigt väl bemött på ett naturligt sätt. Mest för nyfikenhetens skull bokade jag en tid hos deras främst bröstkirurg, Gabriella Rudbeck Wattin i juni 2013.

Första gången jag träffade Gabriella kände jag "Wow". Det var inte det minsta obekvämt att stå med bar överkropp framför spegeln tillsammans med henne. All hennes expertis, erfarenhet och utbildning gjorde mig så otroligt bekväm. Dessutom var det skönt att få träffa en kvinnlig kirurg för ovanlighetens skull. Gabriella förstod mitt problem till fullo och tillsammans kom vi överens om hur implantaten skulle ändras till bästa sätt.

Det första hon påpekade var att jag kunde byta till hög profil på implantat. Jag hade aldrig fått lära mig om olika volymer på implantat hos min tidigare kirurg, därför satte vi oss vid Gabriellas bord för en "crash course i silikonimplantat" :)
Vi höll på säkert 30 minuter och hon visade allt från äldre modeller med koksalt, anatomiska, runda, platta, höga, olika knottriga osv.

Eftersom det var så mycket information bestämde vi att boka en ny konsultation efter två veckor. Den andra konsultationen fick jag utan kostnad med motivationen "huvudsaken är att du känner dig trygg och påläst i ditt val" (otroligt bra bemötande).

Till andra mötet hade jag bestämt vilka implantat jag ville ha och vi stod återigen framför spegeln, denna gången målade Gabriella med tushpenna (hur de nya implantaten skulle se ut, vilka mått osv osv).

I slutet av det andra mötet bokade vi ett operationsdatum och jag tror aldrig jag vart så otålig :) Jag fick en tid efter två månader (tror det är normalt för kliniken).









Dessa burkarna innehåll olika "fasthet" av silikon (det som ligger i de olika implantaten).
Jättekul att få klämma och känna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar