fredag 27 september 2013

BRÖSTFÖRSTORING - OPERATIONSBERÄTTELSE (DEL 2)

Här kommer den andra berättelsen i min operationsberättelse. Hoppas det kan hjälpa någon som är nyfiken, ni är varmt välkomna att ställa frågor till mig via: evelina_s84@yahoo.se

Jag hade välkomsttid 08.00 och tog taxi till Teres Plastikkirurggruppen. Det var en ganska jobbig morgon; Jag är alltid hungrig som sjutton första timmarna, men tyvärr får man ju inte äta något innan man blir sövd.

Hade packat en ryggsäck med vad jag anser nödvändigt innan en operation:
 - mjukiskläder (att åka hem i samt använda på kliniken)
 - neccesär (sminkborttagning, krämer osv)
 - skvallerblaskor
 - dator
 - godis 

08.00 Anländer till kliniken















08.10 Får eget rum. Blir visad till ett rum där jag får byta om till en morgonrock och tofflor. Jag får ett skåp att hänga av mig mina saker. Jag känner mig helt plötsligt lite nervös, det känns obehagligt att snart bli sövd. Dessa tankar kom från ingenstans när jag anlände, det kanske är vanligt?




08.15 Träffar narkosläkare och narkossjuksköterska. 
Vi pratar om mitt allmäntillstånd och de frågar om jag känner mig frisk från t.ex. förkylning, feber, infektion osv.
Jag berättar att jag helt plötsligt (pang, bom på morgonen) blivit nervös inför narkosen. Personalen tar mig på fullaste allvar och sätter sig ner bredvid min säng. De berättar om hur allt ska gå till och ägnar ungefär 15 minuter av att gå genom proceduren. Både läkare och sjuksköterska finns med och de berättar hur jag kommer känna när jag blir sövd, och hur länge jag kommer sova osv.

Jag uppskattar verkligen samtalet med all personal och efter dessa 15 minuter försvinner nästan alla obehagskänslor. Haha, såhär efteråt känns det lite löjligt och underligt - men känslorna åkte lite bergochdalbana på morgonen :)




Förstår inte riktigt varför jag fick en nervös-knäpp. Jag har blivit sövd tre gånger tidigare så jag vet att det inte är något att oroa sig för, att bli sövd är snarare en behaglig känsla. Låter säkert väldigt skumt, men sprutan gör att man blir lugn och "mysig", sen somnar man några sekunder senare. Alla ni som fått morfin vet vad jag talar om :)



Får ett snyggt armband! :)



Enligt mig med erfarenhet: Sveriges bästa plastikklinik. 


Får fylla i operationsavtal, att jag känner till riskerna och lite allmänt annan fakta.



09.00 Dags för operation. Jag går tillsammans med sjuksköterskor till operationsrummet. Där får jag lägga mig på en säng mitt i rummet. Mina armar skulle läggas rakt ut från kroppen på två "arm-sängar" :) Sjuksköterskan tar på mig någon form av enorma strumpor. Det var värmeisolerande och gick långt upp på låren.



Nu var jag inte alls nervös för att bli sövd, det var skön stämning i rummet och sjuksköterskorna skämtade med varandra och var på glatt humör.

Efter bara någon minut kom narkossjuksköterskan fram till mig och berättade att:
 - Nu kör vi, ses om några timmar!
Jag sa att jag var redo och fick en spruta så jag skulle somna. Det blir alltid lite kallt i armen av dendär sprutan. Kände mig lugn, nakossyrran stod bredvid mig och jag tittade runt på de andra sjuksköterskorna när de gick runt och skämtade med varandra. Tänkte säga "Vilken skön stämning ni har här inne", men minns att det kom ut något ordbajs på engelska sen somnade jag :)

Vet att det finns många tjejer som är rädda inför att sövas, men jag kan verkligen berätta med handen på hjärtat: Det finns inget att vara orolig för, det är varken obehagligt eller gör ont. Det är som sagt snarare en skön känsla, man har den där mysiga känslan ni vet precis innan man somnar. När man är lite halvt vaken och halvt i sömnen :) Sen går allt väldigt snabbt, från det att man får sprutan tar det 5-8 sekunder så somnar man...



14-tiden, vaknar upp till en leende sjuksköterska. Är groggy och det första jag frågar är:
 - Gick allt bra?
 - Jaaa, det gick jättebra!
 - Är det säkert?
 - Jajemensan, Gabriella är väldigt nöjd.
 - Men ärligt, blev det verkligen bra?
 - Du kommer bli jättenöjd!
 Jag fånstirrar på sjuksköterskan och somnar om efter en minuter.




14-tiden fast lite senare :) Vaknar upp "på riktigt", återigen står en leende sjuksköterska i ändan av sängen (jag förstår inte hur de lyckas tajma, står någon där och glor flera timmar!? :)).
Känner mig överkörd av en buss men har samtidigt inte katastrof-ont. Ligger i min säng och blir körd till ett annat rum där jag ska ligga tills jag åker hem.

Är rejält omtöcknad men mår inte dåligt. Det är vanligt att mår dåligt efter narkos så jag känner efter lite extra utan resultat. Jag frågar sjuksköterskan varför jag inte mår illa och hon förklarar att narkosläkaren hos Plastikkirurggruppen är väldigt duktig, så det är långt från alla som känner obehag efteråt.

Väldigt positiv upplevelse, på tidigare klinik har jag fått morfin flera gånger efter uppvaket pga illamående. Denna gången hade jag inte heller så ont, men detta beror nog mer på att jag inte töjt bröstmuskulaturen så mycket. Första gången jag gjorde bröstförstoring kändes det som om någon slängt en granat i bröstet på mig.



15.00 Sätter mig upp. Sparkar av mina spaceman-strumpor och sätter på mig morgonrock. Smsar min man och föräldrar att allt gått bra. Orkar inte ringa, känner mig trött.


15.30 Trött men inte illamående! Narkosläkarna har gjort ett toppenjobb, normalt är man mer illamående efter en såhär omfattande operation.





15.15 Känner mig hungrig. Får välja mat från en förvånansvärt stor meny. Det fanns säkert tio olika varma maträtter, men jag valde mackor med kaffe och nyponsoppa :)

Äter med god aptit trots att jag precis legat sövd (återigen bevis på otroligt bra narkosläkare).
Är trött och somnar en stund efter maten.



17.00 Vaknar och slökikar lite på tv. Får medicin, smärtstillande. Kikar på tv någon timma, är väldigt trött och sliten i kroppen. Somnar efter någon timma.


21.00 Ligger och slösurfar på datorn. Pratar med nyfikna vänner på Facebook och berättar att allt gått bra. Somnar efter smärtmedicinen vid 22.00.


04.00 Medicindags. En sjuksköterska väcker mig lite försiktigt och ger mig 2 st smärtstillande.

08.00 Godmorron! Vaknar och känner mig stark i kroppen. Har inte så superont efter starka smärttabletter men känner mig "sliten" i kroppen, det märks att man gjort en stor operation.
'
08.30 Beställer in frukost. Jag dissar återigen den enormt långa menyn och tar smörgås med kaffe och nyponsoppa :) 


09.00 På med sportbh. Då var det dags att sätta på sportbh:n som ska användas dygnet runt i 14 dagar. Jag hade med mig en egen men köpte ändå en som kliniken sålde. Den Plastikkirurggruppen hade var mjukare och tajtare, jag rekommenderar dock att köpa med sig egen!
TIPS: Tänk på att köpa en riktigt tajt sportbh, den gör ingen funktion om den sitter "löst, ledigt och bekvämt" (även fast det är en sådan man vill ha :)).

Fick hjälp av personalen att bråka på det lilla helvetet, det var varken kul eller skönt! Personalen rekommenderade en strl S på den nya bh:n, jag har inte använt S på kläder sedan tidiga tonnåren. Jag beklagade mig ljudligt men fogade mig eftersom det är för min skull de jobbar :)

09.30 Inspektion! Efter en stunds vila börjar jag få energin tillbaka och inspektera mig själv ur olika vinklar.... Spännande! Jag ser verkligen stor skillnad direkt av profilbytet. Jag lade denna gången i 450 cc med hög profil. Det är 50 cc mer än tidigare implantat.
Just de där 50 cc gör ingen skillnad eftersom Gabriella ändå tagit bort lite av mitt egna bröst (kapselbildning osv). Så skillnaden jag ser är endast pga profiländringen, från låg till hög.



 

Såhär ser det ut hos Plastikkirurggruppen!
Öppningen till höger är sjuksköterskornas rum, till vänster finns toaletten. Den öppna dörren rakt fram är mitt rum och den stängda dörren till vänster är till en annan patient.

Ville så gärna smita och och tjattra med den andra patienten och se vad denne gjort. Men alla är ju inte så öppna och snacksaliga som mig :)


10.00 Pigg som en mört! Jag mår oförskämt bra, är stark med en viss molande värk i kroppen. Jag rör mig sakta men klarar mig själv.


10.30 Medicindags och ta bort nål. Får smärtstillande och penicillin (ska ätas i förebyggande syfte en vecka efter operation). Sjuksköterskan tar även bort min nål jag haft på handen.



11.30 Snart hemgång. Börjar inse att det är dags att lämna Platikkirurggruppen, vilket är trist. Jag hade gärna stannat och blivit bortskämd ytterligare några dagare :) Gabriella Rudbeck och personalen säger att jag får stanna tills efter lunch, men det känns onödigt. Lika bra att bita i det sura äpplet och ringa min man för hämtning.

Man ska inte köra bil dagen efter operation eftersom armarna inte är starka nog att manövrera. Åk helst inte hem med kollektivtrafiken, det är onödigt slit på kroppen att bära väska och att allmänt vara ute på stan. Beställ en taxi om ingen närstående kan hämta!

TIPS: Se till att sängen där hemma är renbäddad (måste göras, så passa på innan operationen) och att du har kylen full för de närmsta dagarna.



12.30 Får tips och råd inför hemgång. Världens trevligaste sjuksköterska berättar hur jag ska ta min medicin, hur jag ska använda sportbh och massor av allmänt som tips och råd efter operation.




Vid 13-tiden kom min man och hämtade mig. Jag hade aldrig klarat att åka kollektivt hem, jag blev jättetrött halvvägs till bilen och var tvungen att sätta mig ner 5 minuter. Väl hemma lade jag mig i sängen och somnade direkt. Att vara upp tar på krafterna och kroppen säger ifrån även om inte huvudet anser att man behöver vila :)



Hoppas intresserade fick mer vetskap om hur en operation går till, som sagt, ni är varmt välkoma att höra av er med frågor till evelina_s84@yahoo.se

Jag rekommenderar varmt Teres Plastikkirurggruppen. Med erfarenhet av tidigare operationer utmärkte sig inte bara servicen utan även skickligheten vid operationen. Man glömmer undersöka vem som är narkosläkare vid operationer och fokuserar endast på vem som gör kirurgin. Men det gör väldigt mycket på hela upplevelsen om man har en duktig och erfaren narkosläkare.

1 kommentar:

  1. Så bra att du delar med dig av din op-berättelse! Jag har funderingar på att fixa brösten, men vet verkligen INTE vilken storlek jag skall välja. Läste på http://www.cosmedia.se/brostforstoring-brostimplantat/planering-forberedelser/silikon-storlek/ att den vanligaste storleken är 300-500 ml...Hur valde du din storlek och vem hjälpte dig med beslutet? :) Kram / L

    SvaraRadera