söndag 22 september 2013

HEMMA SAFE AND SOUND

"To set foot in a new country, a part of the world not yet known to me, is an exhilarating feeling, a feeling I have become addicted to." /Min nya vän Jack, USA.

Visst är det ett underbart citat, precis så känner jag! Citatet är från en man som heter Jack, en av alla de fantastiska människor jag träffat på resan. Armenien drar få turister vilket gav oss turister som var där ett speciellt band. Jag har haft en fantastisk vecka där jag träffat spännande människor och fått ytterligare ett nytt perspektiv på livet och världen. Det var dock alldeles för kort tid, skulle behöva minst en extra vecka. Har jobbat nästintill heltid, men utöver detta har jag haft det underbart som en äkta turist!

Armenien är det absolut säkraste land jag rest i, Gambia var otroligt säkert för mig som turist men kanske inte för invånarna. Men Armenien var verkligen unikt, det fanns inga ficktjuvar eller stölder. Armenien har verkligen gjort ett varmt intryck på mig och jag kommer alltid ha en del av landet i mitt hjärta.

Följande historia sammanfattar säkerheten och ärligheten för landet:
Jag var ute och dansade i Jerevan en natt, stod på dansgolvet med handväskan löst hängade på axeln. En man kommer fram, pekar på min väska och säger:
 - Why do you have that? Put it away so you can dance.
Jag tänker direkt att han tror jag är en dum turist, att han försöker sno min väska och snäser:
 - Do you think I am drunk and stupid?
 - Nooo...? I just wonder why you don´t put your bag there... Sorry!
Han pekar mot ena hörnet i lokalen. Jag sneglar dit och ser genom alla människor på discot ett berg av väskor mot väggen. Alla typ 100 personer i lokalen hade alltså lagt sina tillhörigheter i en stor hög, utan någon form av oro att det skulle stjälas. Discot vi befann oss på hade varken vakter eller betalning i entrén. Det var alltså helt fritt för vem som helst att komma in och ingen stal något.

Jag tog ut min mobil och kreditkort och slängde iväg väskan. Två timmar senare hittade jag den, omkullkastad i den stora högen. Allt fanns kvar.


Mitt rum, jag bodde längst upp till vänster där lampan är tänd :)

Jag och Marina fyndar på Yerevan Vernissage, en enorm loppis :)


Marina var sååå nyfiken på allt :) 

Armenien firade nationaldag lördagen innan jag åkte hem. Snacka om perfekt avslutning!

Hela staden var full av firande armenier, alla hade flaggor målade på kinderna.
Även och jag Wojtec :)

Gänget. Alla fyra reste ensamma och vi fann varandra direkt :)


Stor konsert på torget. Människor dansade överallt, supermysigt!




Det största och längsta fyrverkerieföreställningen jag någonsin sett.
Såhär höll det på i minst tio minuter:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar