onsdag 8 februari 2012

SKÖNHETSIDEAL

Nu jäklar ska ni få höra. Jag ska vara med i en dokumentär/tv-program där man ska skildra ämnet "skönhetsingrepp". Programmet kommer beröra skönhet, ideal, jämställdhet och utvecklingen som skett inom industrin. Det kommer såklart att pratas mycket om operationer men även botox och fillers som är en marknad som ökar explosionsartat.

Jag kommer "intervjuas" eller snarare få berätta min åsikt om ämnet eftersom jag själv använder mig av såväl fillers (förstora läppar) samt botox. Anledningarna till att jag valde att vara med (är angelägen och glad över att få delta) är:
1. Att jag aldrig kan vara tyst och alltid måste säga vad jag tycker och tänker :)
2. Att man inte ska skämmas för den man är eller för det man gör. Skyller på min kära far för den kloka, men "envetna", egenskapen.

Kommer va väldigt lugn och allvarlig när jag pratar, inget flams eller snabbprat eftersom jag vet att mer än majoriteten av tittarna kommer tycka jag verkar dum i huvudet ändå :) Fattar inte hur folk orkar vara så fördomsfulla, speciellt svenskar. Nästan som om man som kvinna inte får vara snygg, ta hand om sig själv. Titta bara på tex spanska kvinnor, ojojoj vilka primadonnor!! Sånt skulle torrbollsdamerna i Svedala behöva mer av :)

Jag har förberett lite vad jag vill få fram och detta planerar jag att säga:

"...såklart är jag påverkad och formad av skönhetsidealen som samhället och media förmedlar, men det gäller ju även mode, kläder och frisyrer. Mina skönhetsingrepp handlar inte inte om självförtroende, jag älskar mig själv i spegeln lika mycket före som efter jag använt mig av säg botox. Jag känner inte att jag "behöver" fillers eller botox för att älska mig själv, eller ens för att vara vacker, jag gör det för att.... *konstpaus* ...det är så lättillgängligt och enkelt att utföra.
Även ifall det rör sig om några tusen är det inte speciellt dyrt för mig; jag går inte på krogen, kör ingen fin bil och har inte barn. *leende* Det handlar om prioritering."


Sen vill jag gärna få fram:

"...det känns nästan lite nervöst att prata om detta i tv. Ämnet har blivigt så "hypat" och liksom tabubelagt, man ska nästan skämmas att stå för sin åsikt. Men det kanske inte är så konstigt att det är så uppspelt...; när vi svenskar exponerats för ämnet har det varit nästintill uteslutande i program som "Hollywoodfruar" eller liknande, där vi ser maniska kvinnor nästintill hysteriskt använda sig av botox och fillers precis som om deras skönhet ligger i en spruta. Det är ingen som gör tv program med oss "vanliga" människor som kanske gör det någon gång om året för att de irriterar sig på några kråksparkar.
Jag tror inte jag blir vackrare hos allmänheten av mina sprutor men jag är inte heller intresserad eller i behov av detta. Jag gör det för min skull, att jag irriterar mig på mina linjer och rynkor."


Avslutningsvis tänkte jag avdramatisera ämnet botox lite och skratta medan jag säger:

"Det är lite som en snabbverkande antirynk kräm. Väldigt snabbverkande." :)


Mini Evelina. Inte kråksparkar här inte... :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar