tisdag 8 maj 2012

COOP REKLAMFILM VECKA 19

Satte i halsen här hemma idag. Har ni sett Coops nya reklamfilm? Om inte kommer ni snart att få göra det, tidningarna kommer garanterat ta upp det så fort tillräckligt många reagerat. Rakt igenom smaklöst och sexistisk. En Coop reklam!?!?

I filmen får tittaren följa en kvinna som går runt i en Coopbutik och höra hennes tanker. Under tiden dyker skyltar med information om priser på olika varor upp. Medan kvinnan går och shoppar börjar hon fundera på en väninna till henne som vart otrogen. Hon tänker för sig själv (detta är alltså sånt vi tv-tittare hör):
"hur har hon kunnat haft sex med en främling...?"

Vidare reflekterar hon över sitt egna äktenskap medan hon fortsätter handla. Plötsligt ser hon en snygg kille vid läskavdelningen och hon tänker:
"Vilken snygging... tänk honom naken... jag rider...".
När hon kommer till kassan lägger hon upp en rå fläskfile på kassabandet och verkar ångra sina otrohetstankar:
"fast min man är ju ändå lagom åt mig".
Naturligtvis kan man föreställa sig att hon föreställer sin mans kön med denna fläskfile. Hon tycker väl då att hennes mans kön är tillräckligt stort åt henne!?

Hur i hela svenska-lagom-landet har detta blivit godkänt och kommit hem till min tv idag? Sex, otrohet, storlek på snoppar.

Jag har naturligtvis mailat Coop följande frågor:
1. Ni anser inte detta vara sexistiskt? Tänk er tvärtom: En man shoppar och plockar upp meloner i fruktdisken, ser en tjej med stora tuttar och tänker som kvinnan i er reklamfilm "vilken snygging, tänk henne naken och hur jag ska rida henne."

2. Vad händer om barn ser videon och frågar sina föräldrar "vad betyder det när hon ska rida killen?".

3. Anser ni att det är helt fritt fram att tala om sex i era reklamfilmer, en tidig kväll när barn fortfarande är vakna?

4. Anser ni att all exponering är bra exponering? Tror ni att ni kommer vinna eller förlora kunder på denhär reklamfilmen?

Jag är övertygad om att de kommer översvämmas av upprörda mail, men hoppas de svarar. I så fall postar jag deras respons.

Gå in här så möts ni av filmen och jag lovar att ni aldrig mer handlar på Coop. Vilket ändå är en dyr jävla skitbutik:
http://www.coop.se/




3 kommentarer:

  1. Totalt värdelös reklamfilm. Ingen av varorna satte sig på minnet heller för den delen. Om det var ett försök att vara roliga så misslyckas de fatalt!

    Handlade aldrig på coop innan, och lär absolut inte göra det nu heller.

    SvaraRadera
  2. Haha tyckte egentligen reklamen var fantastiskt rolig, men jag håller med dig att den var rätt opassande och ingen bra reklam.
    Man kan göra roliga reklamfilmer utan att ha med sex, och tycker allt numera har blivit så sexfixerat vilket är synd..

    Ser fram emot om du får respons :)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt rolig film som så, dock tror jag du är den enda som drar parallellen fläskfilé - stor snase?

    SvaraRadera