måndag 6 augusti 2012

VI SKA BESÖKA "HÄSTMANNEN"

Vi kom till Vadstena med ambitionen att softa och lösa korsord på kvällarna. Det blev inte riktigt så. Vi har softat men bytat ut korsorden mot dokumentärer. Vi har streamat dokumentär efter dokumentär, och förundrat sett många spännande livsöden.

Har ni sett den berömda dokumentären "Hästmannen" som sändes första gången 2006 på Svt? Det har jag och Basse. Det va en lika bra dokumentär som "Kokvinnan" och "Mannen från Jupiter" (även dessa på Svt). Nyfiken som jag är googlade jag efteråt och hittade ett telefonnummer till filmaren. Jag ringde upp och frågade om han trodde ett besök på gården va möjligt. Det trodde han. Filmaren berättade att Stig-Anders (aka Hästmannen) har fått ganska mycket besök tidigare somrar och att det vore bra om man gjorde lite nytta samtidigt som man åkte ut. Stig-Anders va trött på nyfikna fotografer men uppskattade hederligt gårdsarbete. Han skulle tydligen va väldigt social och älska att träffa nytt folk. Han gav mig numret och bad mig själv ringa...

Jag ringde upp och det vart väldigt härligt samtal! Vi va jättevälkomna ut till hans gård. Just nu höll han på att skörda hö och det är mycket slit. Det hänger och torkar i solen så jag och Basse ska hjälpa till att packa och lagra. Därefter ville han gärna få hjälp med att plocka in sista skörden vinbär och hallon.

Tror detta kan bli en upplevelse utöver det vanliga.... Vi ändrar semesterplanerna och åker söderut, till Råskog i djupaste småland för att bärga hö med Stig-Anders!





Stig-Anders har vart föremål i en väldigt omdebatterad rättstvist där djurskyddsinpektörer belagt honom med djurförbud 2010. Folk runt om i Sverige har verkligen rasat över beslutet och media har uppmärksammat hela rättsprocessen. Jag ger mig inte in i diskussionen men jag har väldigt svårt att tro att Stig-Anders hästar haft det svårare än hästar normalt hade det förr i tiden...

1 kommentar:

  1. Både ja å sambon utbrister: fan va häftigt! (då vi blev väldigt berörda av filmen Hästmannen) typiskt dig Eve att göra nåt så otippat ;) hoppas ni får en speciell upplevelse!

    SvaraRadera