fredag 11 februari 2011

Consulting - vill du ha lägenhet i Stockholm?

Att få lägenhet i Stockholm
Lösning? Fyll en termos med kaffe, klä dig varmt och printa ut en karta på området där du vill bo. Glöm inte penna och papper!
Starta vid hus nr 1 och kolla vem som äger fastigheten. Ofta är det portkoder på fastigheterna, men ta kort med mobil/kamera mot tavlan där det står vilka som bor i huset! Senare, när du kommer hem, kan du zooma in bilden och oftast lyckas utskilja längst ner efter boendenamnen vem som ägen fastigheten. Det finns bildredigeringsprogram att gratis ladda ner, där du kan tona mer svärta i bilden. Då kan man lättare se tex dåliga bilder. Googla ägaren och ring! Googla även om det finns fler verksamma personer inom företaget. Undersök sedan även dessa personer för ibland kan man hitta privata mail, se då till att skriva ett bra brev till alla inblandade!

Ger man sig lite tid passerar det en del folk i omgivningen där du vill bo - sätt på ett leende och gå fram till personen! Ibland kan man få sitta en timma utanför och invända någon... 
- Hej! Bor du här, härligt område!! Bla bla småsnack.... Vem äger fastigheten? 
På detta sätt har jag fått runt 10 st privatägda fastigheter, dessa har ej hemsida och vissa har endast privat telefon listade inom tex allabolag.se. Men då fastighetsägare oftast har en del cash genererar detta att de flesta investerar i fler företag och detta gör att jag någon gång kan hitta ett nummer - eller mail - till ett företag där de är verksamma. Då skickar jag ett mail adresserad till fastighetsägaren även om företaget inte har något anknytigt till fastigheten jag vill bo i.

Ja ni förstår själva... Både att ordna lägenhet och jobb är inget man gör via en byrå. Ge det några heldagar sen är det biff :) Dock med lägenhet får man ju vänta tills någon flyttar ut. Har själv fått flera 1a platser i "köer" där de kommer kontakta mig när något blir ledigt, säg runt 1 år. Jag har dock även märkt, när jag sökt igenom områden, att attraktiva områden på södermalm samt östermalm oftast består av bostadsrätter alt stiftelser. Men Söder är stort och vem vill bo bredvid Stureplan :) :) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar