onsdag 16 februari 2011

Hmm projekt för SOS Barnbyar...?!

Har ett litet sidoprojekt jag får se om jag hinner/orkar styra upp... Jag jobbar ju 10-19 när jag inte går i skolan så tid är en bristvara. Meeeen såhär ligger det till:

Har vart i kontakt med SOS Barnbyar (Gambias "avdelning") igår och idag via mail och tele för att försöka fixa något slags välgörenhetsprojekt. Jag är ju en driven person, tänkte samla in pengar innan jag åker. 

Planen är rätt simpel:
Kontakta lokaltidningen i Halland och få dem garantera ett helside uppslag om projektet blir lyckat. Det genererar ju publicitet för de företag som donerar. Därefter blir det nytt reportage om projektet nere på plats, där man ser barnhemet och vart pengarna går.
Det ska ju inte va så svårt...!? Säg att jag ägnar en heldag med att ringa 100 st företag i Falkenberg, de kan välja om de vill skänka en fjuttsumma på 1000:- eller mer (någon kan säkert gå med på en stor summa). Det ska ju fasiken inte va hur svårt som helst att få ihop en 50k.


Jag försöker inte på något sätt leka heliga Birgitta, jag tror lösningen på många större problem ligger på politisk nivå - därför nöjer jag mig med att skänka 100:- till Läkare utan gränser varje månad. Det är ju samhället, inte den enskilda individen, som ska ändra på världen.
Men om jag nu ändå ska till Gambia och jag har rätt enkelt att styra upp saker kan man ju göra det. För de människorna som får bidraget på plats kommer det ju innebära skillnaden på liv och död. Hoppas det går bra!

Klurigheter:
- Öronmärka pengar är lite trixigt, organisationerna vill gärna dela ut summan på flera ställen. Dock blir det inte lika "kul" för sposorerna, de vill ju få pr genom en fet check med deras (och andras) namn när jag eller Jonas håller upp den framför sängarna med sjuka barn i hemmet.
- Jag vill inte starta upp ett eget "9-konto" utan vill använda SOS Barnbyars, och då blir det svårare att spåra exakt hur mycket "mitt projekt" får in. Dessutom kan jag som en privatperson ta ut 50k från deras konto senare på plats...

- Om inte jag samlar in pengar kan jag säkert hitta en sponsor av tex tandborstar, kläder eller annat. Men då ska man skeppa ner det med tusen olika byråkratier och praktiska saker som cargo. Därefter måste jag ner igen och ta massa före och efter bilder... Då blir det mer ett "livs projekt" som kommer ta upp stor del av min vardag som jag vill ägna åt att bli sjuksyrra.

Ja, ja vi får se vad som händer... Bollen är i rullning!



Jonas berättade att jag måste ha papper på att man har vaccin mot Gulsot (hepatit A och B) samt Gula Febern för att komma in i Gambia. Tur att jag är sönderstucken från mina tidigare resor, tror jag fick det mesta när jag bodde i Egypten 2005. Ska skicka efter papperna från Falkenberg idag! 

Har börjat skapa någon slags planering i vår resa. Vi ska bila samt bussa oss genom landet med flera stopp i olika byar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar