torsdag 24 februari 2011

Its good to be back

Hann med en föreläsning i eftermiddags, anmälde mig dessutom till omtentamen 12 mars. Nu jädrar är jag på banan :) Frisk som en nötkärna och redo att starta pluggeriet!


Läser gerontologi, handlar om åldrandet. Usch, ger lite ångest, jag trodde jag inte brydde mig om sånt.
Lite fakta från idag:
- När man är 20 år börjar kroppen tappa muskelmassa (om man ej tränar osv).
När man är 50 har man tappat 30-50% av muskelmassan från man va 20. Tänk då organ, tex hjärtat, också är muskler.
- Kvinnor tappar med start från 35 år, 1% av skelettet per år.

- Hjärnmassan försvinner med start från 25 år tills man dör 20-30%.

Vi pratade mycket om ensamhet när man är äldre och hur samhället ser på/tar hand om äldre människor m.m. Lite så där jobbiga saker man inte vill veta (fast det är ju just därför det är viktigt att lära sig!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar